Za današnje evanđelje imamo  Isusovu parabolu o snalažljivom upravitelju koji razmišlja na vrijeme o  budućnosti. Ovaj upravitelj, koji je optužen da "rasipa" gospodarevo  imanje, predviđa skoro otpuštanje iz službe, zove dužnike i briše im dio  provizije koja bi pripala njemu kao honorar za obavljeni posao. Tako se  pripravlja za budućnost koja sigurno predstoji: primit će ga ljudi  kojima je pomagao od svog materijalnog dobra. Isus ga stavlja za uzor  snalažljivosti: "I ja vama kažem; napravite sebi prijatelje od nepoštena  bogatstva pa kad ga nestane da vas prime u šatore vječne" (r. 9).  Mamonas adikias (nepošteno bogatstvo) za Isusove suvremenike monahe u  Kumranu bio je novac kojim su se služili "vanjski", ljudi što nisu  pripadali zajednici. To je svjetovni novac. Isus ovim potiče da  pomaganjem siromaha od svjetovnog bogatstva kojim raspolažemo na ovom  svijetu pribavljamo sebi prijatelje za vječnost. U r. 13 "ne možete  služiti Bogu i bogatstvu" je poticaj da se po uzoru na Gospodina Isusa  materijalnim dobrima i zemaljskim uspjesima služimo, ali da im ne  robujemo.
   Starozavjetna tamna pozadina ovoj Isusovoj pouci su samarijski bogataši  iz vremena materijalnog prosperiteta izraelskog kraljevstva oko god.  750. pr. Kr. Njih kritizira prorok Amos da "gaze potrebnika, satiru  uboge u zemlji, kupuju potrebita za sandale".
   Na odgovornu uporabu prolaznog materijalnog blaga upozorava i zborna molitva:
Bože, sav si svoj zakon
sveo na ljubav prema tebi i bližnjemu.
Daj da vršimo tvoje zapovijedi
i postignemo vječni život.
  Mislimo li na razdoblje kad će uminuti svjetovno blago? Stičemo li prijatelje koji nas mogu primati u šatore vječne?
Gazite potrebnika, satirete uboge (Am 8, 4-7)
  Amos je bio rodom iz Tekoe, desetak  kilometara južno od Betlehema. Bio je po zanimanju stočar i sezonski  poljoprivredni radnik, kad mu je Bog odredio proročko zvanje među  pripadnicima sjevernog kraljevstva ili Izraela oko god 750. pr. Kr.  (usp. Am 7, 10-17). Imao je opasnu zadaću samarijskim moćnicima u ime  Božje poručivati da krivo rade što materijalno blagostanje u državi  koriste samo za osobno obogaćivanje tlačeći siromašne državljane.
   U današnjem odlomku on se obraća bogatašima koji su religiozni, jer  obdržavaju propis o mlađaku i subotnjem počinku. "Kad li će mlađak  proći" (u r. 5) odnosi se na propis br. 28, 11-15 kad se na prvi dan  lunarnog mjeseca trebalo počivati od redovnog rada i poslova te  prinijeti bogata žrtva paljenica i okajnica. "Subota" izvorno glasi  šabat i znači "odmor, prestanak redovnih poslova" radi bogoslužja,  molitve, obiteljskog drugovanja i razmišljanja (usp. Post 2, 2-4).  Bogataši Samarije obdržavaju blagdane, ali jedva čekaju da prođe  propisano vrijeme počinka pa da se vrate izrabljivačkim spletkama.
   SZ strogo zabranjuje varati na mjerama (usp. Lev 19, 35; Pnz 25, 14-15),  osobito siromahe. Bogatašima to ne izgleda obavezno. Prorok ih posebno  napada što krivim mjerenjem izrabljuju siromaha. Efa je bila mjera za  zapremninu, šekel za težinu. "Potrebita za sandale" (r. 6) može  označavati podmitljivost sudaca koji za malo mita presuđuju u prilog  bogatašima protiv siromaha. Ovaj izraz može značiti i prodavanje  siromaha u ropstvo za male novce zato što nisu u stanju vratiti dug.  "Otražak od žita" je loše žito koje je trebalo biti bačeno, a gramzljivi  trgovci ga prodaju siromasima kao sasvim ispravno. "Ponos Jakovljev" je  sam Bog. Ovdje je to ironija: Jakov se ponosi vjerom u Boga jedinog i  saveznika, a Bog mu poručuje da neće zaboraviti njegova zlodjela protiv  siromaha u Božjem narodu.
   U ovoj kratkoj prorokovoj propovijedi protiv nepravednih bogataša vidimo  simpatiju Biblije kao riječi Božje za siromahe, ugnjetene i  izrabljivane.
Liturgija Crkve - molitva za sve ljude (1 Tim 2, 1-8)
  Prva Timoteju u drugom poglavlju donosi  upute za liturgiju Crkve u vremenu odgođene paruzije. Dok je prema 1 Kor  16, 22 i Otk 22, 20 i dalje važno moliti "Dođi, Gospodine Isuse", Crkva  koja uvida da ima djelovati u konkretnom svijetu osjeća potrebu moliti  za svijet. Problemi svijeta tiču se i kršćana.
   "Za sve ljude, za kraljeve i sve koji su na vlasti, da provodimo miran i  spokojan život u svoj bogoljubnosti i ozbiljnosti" (r. 2) očituje  svijest da kršćani trebaju svijet u kojem javna vlast garantira red i  mir. Iako su u vrijeme nastanka ove poslanice državni činovnici  osuđivali kršćane zato što ne prihvaćaju državnu religiju, kršćani se  osjećaju zaduženima moliti za nosioce vlasti ukoliko oni pridonose  zajedničkom dobru i prosperitetu svih građana. Razlog ove sveopće  molitve je što "Bog hoće da se svi ljudi spase i dođu do spoznanja  istine" (r. 4). To znači da Crkva sa svojim bogoslužjem treba biti opći  znak i sredstvo spasenja. Ima misijski djelovati; ne smije biti  zadovoljna s postignutim i okrenuta samo čuvanju tradicije. Daljnji  razlog molitava za sve ljude je jednota i jedincatost posrednika između  Boga i ljudi - Isusa Krista (r. 5). Pristavši na smrt kao potvrdu  sveopće ljubavi Božje prema svima kako ju je naviještao u toku  mesijanskog ministerija, Krist je "samoga sebe dao kao otkup za sve" (r.  6). Može biti posrednik između Boga i ljudi zato što je pravi čovjek i  pravi Sin Božji, subrat ljudi i miljenik Očev (usp. Heb 2, 14; Gal 3,  19-20). On je jedan posrednik! Naše štovanje svetaca i Gospe ne smije  zasjenjivati Krista jedincatog posrednika. Zagovor svetaca i Gospe moguć  je zato što se u njima proslavio Krist raspeti i uskrsli. Molitva za  sve ljude ima biti "na svakome mjestu" a to znači gdje god kršćani žive i  okupljaju se na svoje svete čine. Od ove odredbe u obnovljenoj  liturgiji ponovno je oživljena tzv. molitva vjernika u kojoj uz zazive  za svu Crkvu, za potrebe sudionika liturgije i za mrtve trebaju biti  zazivi i za sav svijet. Te zazive mole ili pjevaju laici, dok  predvoditelj slavlja moli uvod i zaključak.
Da vas, kad ono umine, prime u vječne šatore (Lk 16, 1-13)
  Parabola o snalažljivom upravitelju dobro  je ukorijenjena u Palestini Isusova vremena. Ili točnije u Galileji u  kojoj je Isus proveo najveći dio svoga mesijanskog djelovanja. Tamo su  postojali veliki poljoprivredni posjedi s vlasnicima koji su boravili  daleko u gradu ili čak inozemstvu i svakih par godina dolazili da uberu  prihode. Iznajmljivali su među domaćim ljudima sposobne upravitelje koji  su dobivali velike ovlasti za sklapanje unosnih poslova. Što su  upravitelji potpisali, gospodari su morali smatrati važećim.
   "Da rasipa imanje" (r. 2) moglo se odnositi na nerazborito  pozajmljivanje i loše ulaganje. Upravitelj zna da će biti otpušten i  poduzima na vrijeme pothvate nužne za razdoblje krize. "Sto bata ulja"  (r. 5) je po procjeni stručnjaka urod s oko 146 stabala masline. "Sto  kora pšenice" je urod s oko 42 jutra oranice. Upravitelj nije  falsificirao račune nego dao napisati nove zadužnice odrekavši se  provizije na koju je imao pravo kao upravitelj.
   U cijeloj paraboli ključni su izrazi: "nepošteni upravitelj" (r. 8)  kojega može hvaliti gospodar iz parabole ali i Gospodin Isus, zatim  "nepošteno bogatstvo - ho mamonas tes adikias" (r. 9) i "bogatstvo -  mamonas" (r. 13). Riječ "mamonas" je grčki oblik odgovarajućeg  aramejskog izraza koji prvenstveno znači "novac" a onda svako  materijalno bogatstvo. Kod kumranskih monaha stručnjaci su pronašli  naziv "nepošteni novac" s primjenom na novac koji upotrebljavaju  vanjski, grešni ljudi, iako je sama zajednica ovih monaha upotrebljavala  novac, ali vlastiti. Zato "nepošteni upravitelj" znači "svjetovni,  poslovni, snalažljivi". Steći prijatelje "nepoštenim bogatstvom" znači  tako se služiti svjetovnim novcem i drugim dobrima da stječemo prijatelje za eshatonsko vrijeme kad novac i  materijalno blago ne pomažu ništa. Prijatelji koji primaju u šatore  vječne kad prestane važiti svjetovno bogatstvo su anđeli, sveci i svi  kojima smo svojim blagom ili uslugama pomagali u toku zemaljskog  proputovanja. Zato, u duhu Lukine teologije o ispravnoj uporabi  zemaljskih dobara, "stjecati prijatelje nepoštenim bogatstvom" isto je  što i bogatiti se u Bogu pomažući sve koji su u oskudici.
   Prilijepimo li se previše uz svoje ušteđevine, postignute uspjehe, kuću i  zemaljske veze, tada više služimo bogatstvu nego Bogu. Isus nas danas  opominje da u prikupljanju duhovnog blaga nasljedujemo maštovitost  poslovnih ljudi u svijetu, ali da se ne dadnemo zarobiti svjetovnim  načinom vrednovanja i življenja.
prof. dr. Mato Zovkić